Yrityksen myyminen – Oletko valmis myymään?

Korona-epidemia jyllää Suomessa edelleen, mutta tilanne on onneksi helpottumaan päin. Sääliksi käy edelleen kuitenkin mm. ravintola-, tapahtuma- ja matkailualan yrityksiä, sen verran kovalla kädellä ja suhteellisen pitkään rajoitukset ovat niitä riepotelleet. Ihan jo pelkästään näiden alojen yritysten puolesta toivon, että tilanne jollakin tavalla normalisoituisi mahdollisimman pian. Ei sillä, etteikö tämä itselle henkilökohtaisestikin alkaisi jo riittää.

Mitä tapahtui yrityskaupoille poikkeustilan aikana?

Yrityskauppojen näkökulmasta tilanne on mielenkiintoinen. 12.3.2020, kun hallitus julisti Suomeen suositukset koronaviruksen leviämisen hillitsemiseksi, myös yrityskauppahankkeet pysähtyivät kuin seinään. Seuraavaan pariin kuukauteen kauppoja ei paitsi syntynyt, niin niistä ei juurikaan edes neuvoteltu. Tilanne oli pk-yrityksissä vetovastuussa olevalle sukupolvelle uniikki, mitään vastaavaa ei ollut meidän aikanamme koettu eikä sellaista osattu odottaa. Onneksi kesän korvilla tilanne rauhoittui suunnilleen samaa tahtia, kun yleisiä liikkumisrajoituksiakin höllennettiin.

Syksyllä samaisen viruksen toinen aalto iski päälle. Samankaltaiset rajoitukset ja vastaavat toimet, kun ensimmäisenkin aallon kohdalla, tulivat voimaan. Mutta mitä kävi yrityskaupoille? EI MITÄÄN. Tai itseasiassa kävi – aktiivisia ostajia ilmaantui entistäkin enemmän. Syntyi yhtäkkiä myyjän markkinat ja miltei kaikesta (kannattavasta) oltiin kiinnostuneita. Toinen aalto ei tässä bisneksessä ollut siis missään määrin ensimmäisen kaltainen.

Tätä ”näppituntumalla” muodostamaani näkemystä tukee myös EY:n globaali yritysmarkkinadata, johon liittyen Talouselämäkin taannoin uutisoi *. Uutisen mukaan alkuvuosi 2021 on ollut yrityskauppojen kannalta paitsi selvästi vilkkaampi alkuvuosi, kuin vuosi sitten ennen tuota maagista 12.3. ajankohtaa, niin se on ollut myös vilkkain kauppavuosi 20 vuoteen. Ja siltä se myös meille tekijöille tuntuu.

Yrityksen myyjän markkinat jatkuvat

Tietenkin COVID-19 asettaa omat haasteensa mm. yritysten hintojen määrittymiselle sekä monille muille jatkuvuuteen liittyvien tekijöiden arvioinnille. Mutta sitä varten alalla työskentelee iso joukko aiheeseen perehtyneitä asiantuntijoita. Näkymä nykyhetkestä eteenpäin näyttää edelleen siltä, että tahti olisi vielä tästäkin vilkastumaan päin, kun vuosi tästä etenee loppuaan kohti.

Milloin on oikea aika myydä yritys?

Yrityksen myyjän näkökulmasta yksi iso kysymys kuuluu, oletko valmis? Oletko valmis, jos joku ostaja ilmaantuu kysymättä ja yllättäen? Moni yrittäjä, varsinkin valistuneempi sellainen, on mielessään miettinyt jo ajankohdan, jolloin hänen kannaltaan olisi sopiva hetki myydä. ”Me ajateltiin myydä meidän yhtiö 4 vuoden kuluttua”, on esimerkki varsin tyypillisestä ajatuksesta yrittäjän mielentilasta. Mutta mitä jos silloin neljän vuoden kuluttua ostajia ei olekaan? Mitä jos korot ovat silloin korkealla ja kauppojen rahoitettavuus onkin heikkoa? Hyvin johdettu, ja omistettu, yritys on aina myyntikunnossa, siihen tulisi mielestäni kaikkien yrittäjien pyrkiä. Kun yhtiö on fyysisesti myyntikunnossa, niin yleensä myös yrittäjän henkinenkin puoli seuraa perässä.

Parhaat kauppahinnat, ja miksei onnistuneimmat lopputulokset muutenkin, saavutetaan aika usein silloin, kun ostaja määrittää ajankohdan ja aloite neuvotteluille on tullut ostajalta. Kuukaudessa yhtiötä ei laiteta ”myyntikuntoon”, jos tämä ei sitä valmiiksi ole. Kun myymiseen alkaa hyvissä ajoin valmistautumaan, ei mahdollisen ostajan yhteydenoton tullessa ”puntti ala tutisemaan”, vaan kauppaneuvotteluihin ja -prosessiin voi lähteä hyvällä mielellä ja henkisesti valmiina. Ja osa varmaan miettii, milloin yritys on myyntikunnossa ja mitä kaikkia asioita pitäisi olla huomioitu. Jos et ole varma, niin apua tähän varmasti löytyy.

Teemu Kumpulainen | Partner | PJ Maa Partners Oy