Nainen, lähtisitkö yrityskaupoille?

Näin yrityskauppiaan näkökulmasta voin sanoa, että ainakin 90% henkilöistä, jotka kävelevät toimistomme ovesta sisään, on miehiä. Ja ei miehissä missään tapauksessa mitään vikaa ole, mutta itseäni on alkanut mietityttää, missä ovat ne naiset, joka ovat kiinnostuneita yrityksen ostamisesta, myymisestä tai liiketoiminnan kasvattamisesta pääomasijoitusten tai yritysostojen kautta.

Yrityskauppa on tilanteena hyvin usein osapuolille ainutlaatuinen – aiempaa kokemusta ei siis tilanteesta ole sen enempää miehillä kuin naisillakaan eikä tämä siten ole millään tavoin sukupuolikysymys.

Toki on huomioitava, että lähtökohtaisesti Suomessa yrittäjyys on pääosin miesvaltaista, sillä naisia on yrittäjistä kolmannes*. Reilut 150 vuotta sitten, vuonna 1868 suomalaisnaiset saivat virallisesti oikeuden perustaa yrityksiä. 1900-luvun alussa naisyrittäjyys keskittyi kaupunkilaisten tarvitsemiin palveluihin, kuten käsitöihin ja kauppaan. Vielä 1960-1990 luvullakin naisyrittäjyys oli pienimuotoista ja naiset toimivat pääosin yksinyrittäjinä. Viimeisten 20 vuoden aikana naisyrittäjien määrä on kuitenkin kasvanut 38 prosentilla*.

Asiaa tutkiessani löysin aiheesta useamman artikkelin. mm. Tekniikka ja Talous -lehti* kehottaa artikkelissaan pääomasijoittajia sijoittamaan naisten perustamiin yhtiöihin ja Elinkeinoelämän valtuuskunta* kertoo naisvetoisten yhtiöiden olevan kannattavampia kuin yritykset keskimäärin. Muutama viikko sitten Tampere Business Meetissä sijoittaja Kim Väisänen kertoi omaksi strategiakseen sijoittaa naisvetoisiin yrityksiin.

Suomen Yrittäjänaisten ent. puheenjohtaja on sanonut, että tyypillistä on, että naiset kasvatettuaan lapset ja mahdollisesti uransa tehneinä havahtuvat vähän yli 40-vuotiaina, että nyt voisi tehdä jotain muuta ja aloittavat yrittäjyytensä siinä vaiheessa. Olisiko siinä kenties hetki harkita yritysostoa ja kasvuyrittäjyyttä? Yrittäjyys mahdollistaa oman elämän suunnittelun tuoden vapautta, vastuuta ja mahdollisuuden muokata yhtiöstä oman näköisensä.

Jos yrityksen kasvattaminen, yrityksen ostaminen tai myyminen ovat aiheita, joista haluat vaihtaa lisää ajatuksia, niin meihin voi rohkeasti olla yhteydessä.

Enna Palonen
Kirjoittaja haluaa edesauttaa suomalaista kasvuyrittäjyyttä